News Trending

Natural Selection

Artist(s): 
From: 
11-01-2015
Until: 
22-02-2015

A special selection of paintings, sculptures and works on paper by Ad Gerritsen. 

Natural Selection - Schilderijen, werk op papier en beelden 

Livingstone gallery opent het nieuwe jaar met ‘Natural Selection’, een tentoonstelling van schilderijen, werk op papier en beelden van Ad Gerritsen.  

Voor deze tentoonstelling heeft de galerie een keuze mogen maken uit al zijn werk in het atelier. We hebben daarbij niet geprobeerd een overzicht van zijn oeuvre te maken, maar juist bijzondere werken op het eerste gevoel te kiezen. Door deze ‘natuurlijke selectie’ ontstaat een rode draad, een timeline van het ontstellende werk van Ad Gerritsen.  

Ad Gerritsen (NL, 1940) is geïnteresseerd in de vooringenomenheid waarmee mensen elkaar beoordelen en die onze gedachten en gevoelens beperkt. Door criminelen, machthebbers, slachtoffers en thema’s als menselijk gedrag, ijdelheid, discriminatie en racisme op geheel eigen wijze in beeld te brengen worden wij in verwarring gebracht en geconfronteerd met onze interpretaties en vooroordelen.  

Kunstenaar Ronald Ophuis over zijn leermeester:  “De visuele en inhoudelijke perspectieven die Ad en zijn werken ons geven zijn veelzijdig en fenomenaal. Ondanks dat het zijn stopwoord is…gewoon zo…is bij hem dat een beladen stopwoord. Wat gewoon is in ons leven willen we helemaal niet benoemen. Gewoon is veel te complex, eigenlijk te groot, te angstaanjagend, te verwarrend, te ontstellend, we blijven het leven veel te eenvoudig benoemen en beoordelen om het gemakkelijker te kunnen leven en dragen. In zijn werk geeft Ad ons dit genoegen en gemak niet.” (Ronald Ophuis, Openingstoespraak tentoonstelling Ad Gerritsen bij Plaatsmaken, Arnhem, 2014). 

In 2011 won Ad Gerritsen de prestigieuze Jeanne Oosting prijs. De jury roemde: “het volhardende, oprechte oeuvre van een kunstenaar die voor onrust zorgt en geen genoegen neemt.” 

“Ad Gerritsen beweert niets en generaliseert niet, maar onderzoekt de vraag of objectieve waarneming bestaat. Het gezicht van het slachtoffer bestaat niet, het gezicht van de machthebber niet, noch van de crimineel of de moeder. We zoeken echter wel houvast in de clichébeelden die er van gecreëerd worden. Dat maakt het leven ogenschijnlijk eenvoudiger. Ad Gerritsen houdt die beelden tegen het licht. Hij probeert het bedrog waarin we ons veilig wanen al schilderend te ontrafelen en daarmee worden wij, als kijker, op de proef gesteld. Het lukt hem de personages opnieuw tot leven te wekken, zozeer dat je als kijker nieuwsgierig wordt naar de achterliggende verhalen en mededogen voelt.” (Uit Jury-rapport Jeanne Oosting prijs 2011)