Drawing Front Amsterdam - Nieuw Dakota - NRC 24/3/2016
Works by Raquel Maulwurf are included in the group show Drawing Front Amsterdam at Nieuw Dakota as part of the national drawing manifestation Drawing Front 2016. With the Tekenkabinet and large works on paper by Christiaan Bastiaans, Irina Birger, Raquel Maulwurf and Cathelijn van Goor. On view until 10 April. See also NRC Handelsblad, 24 March 2016.
Press release (Dutch only)
Nieuw Dakota neemt deel aan de landelijke tekeningenmanifestatie Drawing Front, samen met twintig andere kunstenaarsinitiatieven. Voor deze gelegenheid nodigden we vier kunstenaars uit die allen eerder bij Nieuw Dakota werk toonden: Christiaan Bastiaans, Irina Birger, Cathelijn van Goor en Raquel Maulwurf. In een arena-achtige opstelling tonen zij monumentaal werk op papier. Hoewel zeer divers wordt in relatie tot elkaar de intensiteit van het medium ervaren en de indringendheid van de thematiek versterkt.
Aanvullend wordt een deel van de ruimte ingenomen door het Tekenkabinet, een reizend kunstinititatief van Manja van der Storm, met een wandvullende kabinet-achtige presentatie waar ruim tachtig kunstenaars aan deelnemen: een vrolijk makende veelvoud van werken op papier in alle denkbare en ondenkbare toepassingen - potlood, collage, inkt, gouache, houtskool, aquarel, pastel en Siberisch krijt op papier - neemt de toeschouwer mee in even zoveel nieuwe werelden.
Christiaan Bastiaans
Christiaan Bastiaans (Amsterdam, 1951) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, het Pratt Graphic Center in New York en de Municipal University of Art in Kyoto. Bastiaans’ getuigenissen van ‘het menselijk tekort’ is een terugkerend thema in zijn projecten. Hij reist daarvoor veelvuldig en maakt gebruik van dezelfde werkwijze als die van een onderzoeksjournalist. Het resultaat presenteert hij in verschillende media en installaties (tekeningen, kledingsculpturen, assemblages, fotografie, films). Wat Bastiaans vooral boeit is hoe mensen zich weren in de meest helse omstandigheden.
Irina Birger
Irina Birger (Moskou) woont en werkt in Amsterdam. Ze volgde opleidingen aan de Bezalel Academy of Fine Arts and Design in Jeruzalem en het Sandberg Instituut te Amsterdam. Tekenkunst is voor haar het belangrijkste instrument/middel, in combinatie met andere media, om installaties en projecten in de publieke ruimte te realiseren. Tijdens Drawingfront Amsterdam toont zij een aantal werken uit haar nieuwste serie tekeningen, ‘Totems’, en wordt zal haar gelijknamige publicatie gepresenteerd worden.
Het thema verbinding is, op zowel een abstracte als letterlijke manier, al lang een onderzoeksonderwerp in het werk Birger. In haar werk is ze op zoek naar een manier die haar kan helpen aansluiting te vinden bij een “systeem”. Birger is geïntrigeerd in hoe de mens zich van nature aangetrokken voelt tot het ‘behoren tot’ en zich tracht te identificeren met een of andere samenleving of gemeenschap. De constante aanwezigheid van en confrontatie tussen het individu en de gemeenschap, het ‘zelf’ en het ‘sociale’, is één van de vraagstukken waar Birger zich in haar werk mee bezighoudt. Irina Birger wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds.
Cathelijn van Goor
Cathelijn van Goor studeerde in 1999 af aan de KABK in Den Haag, aan de richting vrije grafiek waar zij fotografie combineerde met tekenen door middel van lithografie. Na haar afstuderen heeft zij zich met name toegelegd op het maken van tekeningen en handgetekende stopmotion animaties. Om onderzoek te doen naar de gevolgen van de snelle ontwikkelingen in grote moderne steden heeft zij steden als Tokyo, New York, Delhi, Shanghai, Beijing en Hong Kong bezocht. In 2012 deed ze een vijf maanden durende residentie bij het CEAC in Xiamen, Zuid China.
Raquel Maulwurf
Raquel Maulwurf (1975, Madrid, Spanje) woont en werkt in Amsterdam. Haar monumentale houtskooltekeningen tonen de chaos in de wereld, die ontstaan is door de vernietigende kracht van de natuur en de mens. Maulwurf onderzoekt in hoeverre de natuur ons ter verantwoording roept voor het verontreinigen van oceanen, het vergiftigen van de lucht, het platbranden van bossen en het radioactief maken van de grond waarop we lopen.
De suggestieve en esthetische beelden van verwoesting zijn op zo’n manier geconstrueerd dat alleen de essentie van de gebeurtenis overblijft. Dit zorgt ervoor dat de tekeningen niet meer tonen wat we zien, maar dat wat we weten. Actuele gebeurtenissen worden tastbaar en centraal staat de vraag waarom de mens zijn eigen leefomgeving vernietigt.
De tentoonstelling is te zien van 6 maart tot en met 3 april 2016
Opening: 6 maart 16:00