News Trending

GALLERY VIEWER - Flor Linckens - Harry Markusse

Magazine

18 october 2022, Flor LinckensHarry Markusse: een verleidelijk samenspel tussen kleur, vorm, beweging, licht en ruimte

 een verleidelijk samenspel tussen kleur, vorm, beweging, licht en ruimte
 
Harry Markusse, Untitled, 2021, Livingstone Gallery

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Livingstone Gallery toont tot en met 5 november een tentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Harry Markusse, die bekend staat vanwege zijn uitzonderlijk minimalistische werken die ondanks hun herhalende en wiskundige karakter tegelijkertijd ook getekend worden door emotie, intuïtie en experiment.  

De galerie startte in 2014 Livingstone Projects Berlin, een project space in de dynamische Duitse hoofdstad. Kunstenaars worden uitgenodigd om hier enkele maanden te werken en samen met galeriehouder Jeroen Dijkstra een presentatie samen te stellen, die vervolgens doorreist naar een andere locatie. Na een aantal succesvolle edities werd besloten om ook kunstenaars uit te nodigen die (nog) niet verbonden waren aan de galerie. De broedplek heeft inmiddels talloze creatieve processen geïnspireerd, waaronder ook die van Harry Markusse. Het resultaat hiervan is op dit moment deels te zien in Livingstone Gallery.

 

 

 


Harry Markusse, Stacked Painting #2, 2021, Livingstone Gallery

 

De abstracte kunstenaar ambieert een zekere speelsheid en harmonie, een verleidelijk samenspel tussen kleur, vorm, beweging, licht en ruimte. Hij speelt met diepte, contrasten, perspectief, trompe-l’oeil-effecten, elementen uit het minimalisme en hij wordt daarbij visueel geïnspireerd door stedelijk ontwerp. Markusse observeert ritmes en sequenties op straat, die getekend worden door herhaling en wiskundige principes. Hij begon zijn artistieke praktijk overigens op straat als jonge graffitikunstenaar.

 

 


Harry Markusse, Stacked Painting Berlin #1, 2020, Livingstone Gallery

 

 

Ook kleur speelt een hoofdrol in het werk van de kunstenaar, het resultaat van uitvoerig kleuronderzoek. Toch zijn de kleurencombinaties die uiteindelijk het doek (of blad) halen vaak het resultaat van een intuïtieve keuze. Het experiment speelt een belangrijke rol in de praktijk van Markusse. Zo experimenteerde hij onder meer veel met verschillende zeefdruktechnieken, die soms ook hun weg vinden naar zijn canvassen. Sinds zijn residentie in Livingstone Projects Berlin worden de werken van Markusse steeds sterker gekenmerkt door golvende en organische vormen.

 

 


Harry Markusse, Untitled I (Berliner Luft), 2020, Livingstone Gallery

 

 

En hoewel zijn werken ogenschijnlijk perfect, strak en klinisch lijken zijn ze wel degelijk het resultaat van een intuïtief proces met een beperkte hoeveelheid handelingen, waarbij van tevoren nooit duidelijk is waar het beeld uiteindelijk zal landen. Van dichtbij kun je ook kleine oneffenheden en onregelmatigheden observeren als vingerafdrukken en licht afwijkende penseelstreken. Markusse beschouwt die imperfecties als een wezenlijk onderdeel van zijn beeldtaal. Hij snijdt, vouwt, recyclet soms totdat hij het gewenste resultaat bereikt heeft en ook in zijn recente 'Stacked' serie zoekt hij die imperfectie bewust op, door zijn schilderijen te stapelen in perspex dozen en die vervolgens te manipuleren.

Je vindt de werken van Markusse onder meer in de collecties van Museum Voorlinden, de AkzoNobel Art Foundation, Dela en het ministerie van Buitenlandse Zaken.